ståle sørensen

Er du også liberal?

Saturday, September 09, 2006

Hva om jeg var svensk?



Valgkampen raser i Sverige og vårt søsterparti Folkpartiet sliter etter at de har blitt tatt for datahacking av sosialdemokratene.
Det er selvfølgelig forkastelig å drive valgkamp på denne måten, men det er andre sider ved Folkpartiet som ville fått meg til å holde meg kraftig for nesa i det kommende valget . Folkpartiet er det mest atomvennlige partiet av alle i Sverige og mener at man best forhindrer global oppvarming ved en storstillt satsing på ”sikker” atomkraft. Som Venstremann er dette ekstremt vanskelig å svelge. Mitt eget Venstre er det mest hardbarkede atomotstandspartiet i Norge og muligens også i Europeisk sammenheng. Jeg vet at Unge Høyre lifler med tanken om å akseptere atomkraft og at noen få enkelte utskudd av Unge Venstre har forvillet seg inn i denne skogen. Men de vil selvfølgelig aldri bli hørt hverken i UV eller Venstre.
Argumentet deres består av at atomkraft de siste årene har blitt sikrere, at avfallet har blitt renere og at en del forskningsrapporter fra blant annet Tsjernobyl viser at langtidsvirkningene av en slik ulykke har blitt mye mindre dramatiske enn man først hadde trodd. Naturen viser større evne til å ta opp i seg radioaktivitet enn først antatt.
Mine (og Venstres) motargumenter er at energiutvinning skal bestå bærekraftighet og nullutslippsteknologi, at det finnes miljøvennlige alternativer til atomkraft hvis disse settes ut i livet vil dette innebære at atomkraft ikke vil være lønnsomt. Atomkraft innebærer en så ekstrem fare for naturen at vi ikke bør ta den i bruk, langtidvirkningene på miljøet er fortsatt er så usikre at den for enhver pris må unngås. I tillegg finnes det fortsatt ikke 100% sikre reaktorer, lagringsplasser for avfallet, transport av avfallet eller gjenvinning av avfallet.
Det er rett og slett for farlig fortsatt.
Dagens ulykke ved atomreaktoren på Kjeller utenfor Oslo viser oss hvor lite kontroll vi faktisk har selv i et av verdens mest avanserte forskningsmiljøer. Jeg og Venstre vil si: atomkraft nei takk også i fremtiden!
At folkpartiet i Sverige ikke gjør dette er dramatisk, hadde jeg vært svensk så ville jeg faktisk tvilt på å stemme på dette partiet, som jeg på de fleste andre områder er svært enig i.

Labels: , , ,

1 Comments:

At 7:13 AM, Anonymous Anonymous said...

This comment has been removed by a blog administrator.

 

Post a Comment

<< Home