ståle sørensen

Er du også liberal?

Friday, November 10, 2006

Fjordmuren reiser seg

Fjordbyen og Bjørvika reiser seg i et hurtig tempo og flere med meg fikk fullstendig hakeslepp da vi så de grandiose planene for området nærmest jernbanelinjene også benevnt som ”barcode”.
Bygningene skal gjøres ”slanke og høye” samt ”varierte” for å skape et mangfoldig utrykk som ikke danner en mur mot fjorden.
Man kan undre seg over Plan og Bygningsetatens logikk innimellom, men for enhver beboer bak Barcodebyggene fremstår de varierte, slanke formene som en eneste stor mur mot fjorden. En forhenværende containerhavn blir erstattet av en containermur av kontorer i glass og betong.
Selv bor jeg på Vålerenga og kan se fjorden fra plassen utenfor Vålerenga kirke, jeg har regnet meg til at jeg selv fra denne synsvinkelen vil miste mesteparten av fjordutsikten. Da kan vi jo selv tenke oss situasjonen for Kampen, Tøyen og Grønland. ”Fjordbyen” gjelder altså ikke oss som bor i Bjørvikas nabolag. Fjordbyens nyinnflyttede innbyggere skal skjules bak en mur kreative byggeklosser.
Barcode fremstår som PBEs virtuelle lek med byggeklosser og et resultat av arkitekters navlebeskuende formfiksering, ikke som god byplanlegging eller en god sammenkobling av en ny og en gammel bydel.
Jeg støtter en moderne, radikal ny arkitektur i Bjørvika, jeg støtter nye visjoner og kreative utrykk men jeg vil ha meg frabedt at Bjørvika skal bygges på Gamle Oslo bydels bekostning


Ståle Sørensen
Leder Gamle Oslo Venstre
Medlem byutviklingskomiteen G.O.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home