ståle sørensen

Er du også liberal?

Thursday, December 14, 2006

Hvor er arkitektene?


Debatten om Bjørvikas utforming pågår i media og over middagsbordene. Den pågår på jobben og den pågår hjemme hos folk. Velforeninger, politikere og enkeltpersoner engasjerer seg stort i saken og en underskriftskampanje mot fjordmuren, startet av en enkeltperson, har oppnådd over tredve tusen underskrifter.
Det eneste miljøet hvor det ikke kommer så mye som et pip utad er fra arkitektene selv. Arkitektstanden har de siste årene redusert seg selv fra å være viktige samfunnsaktører til å bli rene råvareleverandører til byggeindustrien.
Arkitekter har som andre et stort ansvar på vegne av sitt eget fag. De har et ansvar for å fremme en god samfunnsutvikling og de har et ansvar for å fremme sine synspunkter, både gjennom sin arkitektur og den offentlige debatt.
Stillheten fra arkitektene er øredøvende, både i Bjørvika og en rekke andre store byutviklingsprosjekter øst for Akerselva.
Er det virkelig slik at Stiklestadkvartalet fremmer god arkitektur? Er det slik at Kværnerbyen skaper gode byrom? Er fortettingen av Gamlebyen fundert på gode løsninger? Er Barcode rett prinsipp for denne tomta i Bjørvika?
Som ufaglært har jeg for eksempel store problemer med Stiklestadkvartalet og kan ikke i min villeste fantasi forstå dette som noe annet enn begredelig forstadsarkitektur mitt i Oslo. Jeg er lutter øre og venter på faglige innspill fra arkitektmiljøet.
Jeg venter i spenning på arkitektenes syn på Barcode. Jeg kan nesten ikke vente på den tunge, faglige debatten om PBEs prioriteringer og faglige råd i Bjørvika.
Politikerne får ofte skylden for byutviklingen i Oslo, helt rettmessig, men jeg oppfatter også arkitektene som medansvarlige. De som kunne penset debattene inn i nye spor er rett og slett ikke tilstede. Den som tier samtykker


Ståle Sørensen listekandidat for Venstre, bystyrevalget 07
Medlem byutviklingskomiteen Gamle Oslo

Labels: , , , ,

1 Comments:

At 10:59 AM, Anonymous Anonymous said...

Hvem sa at blogging ikke funket?

http://www.dagbladet.no/kultur/2007/01/07/488061.html

Mvh
Adrian Aasvestad

 

Post a Comment

<< Home