Vingeklipp Christian Ringnes
Rundt Ekebergrestauranten er det iferd med å etableres en skulturpark bygget som en ”hyllest til kvinnen”. Initiativtageren, den kjente flaskesamleren og eiendomsmagnaten Christian Ringnes er gitt noenlunde frie tøyler i utforming av det som er et offentlig rom og kommunal grunn.
Tidligere har Ringnes fått bestemme over Europarådets plass og en rekke andre sentrale offentlige steder i Oslo, til glede og forargelse for byen. Det er friskuser med private penger og velmenende ordførere som tydligvis bestemmer utformingen av det offentlige rom i Oslo. Christian Ringnes og hans kunstneriske jury bestemmer i realiteten hvordan 250 mål med kommunal grunn skal utsmykkes. Et like stort område som Vigelandsparken og av like stor betydning for Oslos fremtidige identitet og anseelse. Det blir Gondolbane fra den nye bydelen i Bjørvika til Ekeberg og Ringnes skulpturpark vil være mer sentralt plassert og kanskje bedre besøkt i fremtiden enn selveste Vigelandsparken. Hvorfor har ikke kommunen bedt om en bredere sammenstillt faglig jury og en større finger med i spillet når en så stor del av Oslos ansikt skal utformes? Hvor er politikerne som skal ivareta offentlighetens interesser og sørge for et kunstnerisk gjennomarbeidet prosjekt?
Når kommunen bruker penger på arkitektur eller håndverkertjenester inngår dette i et fast regelverk med faglig vurdering, veiledning og utlysning av anbud. Oppdraget må følge offentlige anbudsregler. Hvorfor er dette annerledes i kunsten? Hvorfor kan oppdrag i kunsten gis uten et regelverk som sørger for en god åpen konkurranse og idémyldring?
Et solid regelverk som sørger for en god faglig gjennomgang av Christian Ringnes skulpturpark på Ekeberg må på plass før skulpturparken er ferdig. Det samme regelverket har også vist seg totalt fraværende og sårt etterlengtet ved ordfører Per Ditlev Simonsens private avtale med Knut Steen om Olav V statuen.
Vi har anbudsregler som sørger for fri konkurranse i næringslivet, hvor er kunstnernes anbudsregler? Det kan synes som private vennskapskretser og personlige kunstneriske preferanser styrer Oslos politikk når det gjelder offentlig kunst. Ringnes er en velmenende mesen, som vi trenger flere av i i Oslo men det bør stilles spørsmål om en åpen pengebok er nok å bygge Oslos kunstneriske renomé på.
Det er ikke bare politikere som svikter, Oslo kommunes egne kunstsamlinger er utydelig og lavmælte utad og synes både paralysert og skuffende lite tydelige i saker som omfatter kunst i det offentlige rom.
La oss håpe at bystyrevalget ender i at vi får en ny ordfører som vet å bruke kunstmiljøet som faglig korreks. La oss drømme om et byråd som setter det offentlige rom og offentlig skulptur på dagsorden, et byråd som gjerne er åpen for private løsninger, men som ikke lar private interesser overta det offentlige rom. La oss få et bystyre som etterlyser en helhetlig plan for bruk av kunst i offentligheten. Til sist la oss få en politikk som bruker kunstnere som seriøse bidragsytere, la oss få åpne utsmykkingskonkurranser og anbudsrunder og la oss få gjeninnført et eksternt kunstnerisk råd som veileder Oslo kommune i sine avgjørelser.
La oss få en skulpturpark på Ekebergskrenten, gjerne med Ringnes som investor, men med faglige godt begrunnede avgjørelser og en endelig demokratisk politisk avgjørelse i full åpenhet.
Ståle Sørensen billedkunstner, listekandidat for Venstre bystyrevalget 2007
Labels: bystyret, byutvikling, kunst, oslo, skulptur
2 Comments:
Ja, hvilken kvinne er dte han skal hylle, da? Dette er forferdelig tragisk. Jeg håper det kan stoppes. Det foregår utrolig mye rart i Oslo kommune.
Du vet Høyre driver som vanlig frimurerlosjepolitikk. Oppdrag gis utfra vennskap og kontakter mellom næringsliv og politikere
Post a Comment
<< Home