ståle sørensen

Er du også liberal?

Wednesday, August 22, 2007

Sjikane?

Skule Waksvik skriver i Aftenposten 22. august ”Ståle Sørensen kommer med sjikanøse utspill i mediene fordi Ringnes favoriserer de figurative billedhuggerne”.
Dette undrer meg stort. Dersom Waksvik referer til mine uttalelser om Ringnes manglende kunstsyn og kunstforståelse så sjikanerer Christian Ringnes seg selv også. Ringnes har ved flere anledninger omtalt seg selv som en mann med enkel smak og behov av faglig korrektiv og rådgivning i opprettelse av skulpturparken. Er det sjikanøst å viderebringe uttalelser Ringnes selv har tatt i sin munn om seg selv? Waksviks forståelse av at debatten handler om ”for eller imot figurativ skulptur” er også fullstendig skivebom. Jeg som styreformann jobber daglig med formidling av figurativ skulptur, vi har årlige utstillinger på Aker Brygge, Spikersuppa og i en rekke små og store byer i Norge med hovedsaklig figurativ skulptur. Vi har inngående samarbeid med flere private aktører som Selvaagbygg og Cotrax i formidling av figurativ skulptur. Alt dette er ting jeg stolt representerer som formann i billedhoggerforeningen.
Jeg har hele tiden prøvd å argumentere mot Oslo kommunes bevissløse kunstpolitikk i denne saken, at Waksvik ikke har fått dette med seg overrasker meg stort.
Skule Waksvik har fullstendig misforstått Norsk Billedhoggerforenings ærend i denne debatten, dette beklager jeg virkelig, både for debattens del og for hans egen del.

Ståle Sørensen
Styreformann Norsk Billedhoggerforening

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home