ståle sørensen

Er du også liberal?

Friday, March 04, 2005

Det svakeste ledd

Du er det svakeste ledd, farvel

Når Knut Haavik etter Fremskrittspartiets ønske tiltrådde sin nye posisjon som medlem av Kulturrådets styre var jeg en av de få som ikke kastet meg på klagekoret.
At en ufaglært hjemmesnekret entrepenør som har gjort seg rik på å grave i kjendisers privatliv skal være medlem av styret til en av nasjonens viktigste kulturinstitusjoner kan for mange oppleves som et slag under beltestedet på et allerede sulteforet norsk kulturliv, men jeg valgte altså ikke å skue hunden på hårene, men derimot å gi mannen en sjanse.
Etter å ha sett Knut Haavik i "duell" med Nasjonalmuseets Sune Nordgren i TV2s Tabloid så er jeg derimot redd hans sterkeste kritikere bør bite i seg kritikken, fordi den neppe var sterk nok. Aldri har man vært vitne til en slik arroganse som det Knut Haavik her la for dagen. Ikke nok med at mannen ikke har den fjerneste anelse av hva han snakker om når han uttaler seg om kunst, hans fordomsfulle og arrogante måte å møte kunstverdenen på gjør at det heller ikke er håp for å oppnå noen nærmere forståelse. Å benevne en av vår tids mest spennende samtidsverk av en norsk kunstner, Lars Rambergs "Liberté, Egalité Fraternité" for "å holde folk for narr" vitner om en holdning som ikke hører hjemme i kulturrådets styre. Ei heller Haaviks holdninger om at det samme verket var "drittkunst" og ikke burde betales over skatteseddelen.
Det er sterkt beklagelig at et medlem av kulturrådets styre viser sin totale ignoranse på denne måten. Hadde et medlem av et styre for Hydro, Statoil eller et hvilket som helst annet aksjeselskap vist en slik grunnleggende manglende forståelse som det Knut Haavik gjør i forhold til kunst så ville dette mennesket rimelig fort mistet sin styreposisjon. Er det slik at fordi dette handler om kultur så kan vi la et styre bestå av glade amatører uten en minste vilje til å prøve å forstå det faget de jobber med?
Nei, hadde dette foregått på et annet berømt Tv program i en konkurrerende TV kanal så kunne vi gladelig sagt: "Knut Haavik, du er det svakeste ledd, farvel!"


Ståle Sørensen
Billedkunstner
Leder for Oslo Venstres Kultur og Utdanningsutvalg

Labels: ,

4 Comments:

At 1:29 AM, Anonymous Anonymous said...

Knut Haavik er rett mann på rett plass. Han sier fra om keiseren ikke har klær på seg, eller skal vi heller si om kunsten bare er noe tøys og tull. Sykt å koste penger på kunstverk under vann, som bare kan beskues via ekkolodd, eller med dykkerdrakt. Muligens sto kunstverket på slike dyp at man ikke kunne ta på seg dykkerdrakt og beskue underverket heller. Husker ikke hvor dette "kunstverket var senket ned lenger dessverre, men hvis dere er interessert i å "beskue" "kunsten" med ekkolodd, så finner dere det sikkert ut. Kulturrådet svarer dere sikkert på hvor det befinner seg, de bevilget jo en mengde av våre skattepenger til dette vannvittige prosjektet. Jeg er derimot mer opptatt av den utolige pegesløsingen som bedrives. Jeg er sjokkert over at enkelte synes det er mer betimelig å kaste penger etter kvasikunstnere, enn å forbedre de eldre, uføre og andre svake gruppers kår her i landet.

 
At 6:00 AM, Blogger stale sorensen said...

jeg vet ikke helt hva du sikter til med kunst og ekkolodd. Men det er ofte med kunstverk som med en god bok, du bør skjønne litt av sammenhengen før du kritiserer ordene.
Jeg innynder meg ikke inn på noen kritikk for jeg har aldri opplecd arbeidet du sikter til.
Haavik har slettes ikke avkledd noen keiser, han har avkledd seg selv som en ufaglært amatør uten respekt for de han er satt til å styre.
Knut Haavik er så kliss naken at det gjør vondt å se på. Og: det er ikke et pent syn!

 
At 6:02 AM, Blogger stale sorensen said...

jeg vet ikke helt hva du sikter til med kunst og ekkolodd. Men det er ofte med kunstverk som med en god bok, du bør skjønne litt av sammenhengen før du kritiserer ordene.
Jeg innynder meg ikke inn på noen kritikk for jeg har aldri opplecd arbeidet du sikter til.
Haavik har slettes ikke avkledd noen keiser, han har avkledd seg selv som en ufaglært amatør uten respekt for de han er satt til å styre.
Knut Haavik er så kliss naken at det gjør vondt å se på. Og: det er ikke et pent syn!

 
At 4:04 PM, Anonymous Anonymous said...

Hei Anonym (og ståle),
her er linken til prosjektet:
http://www.notam02.no/motherboard/8thSister/index.html

Jeg er en av de ansvarlige bak skulpturen, som etter planen skal senkes i sjøen første uka i juli, under åpningen av Træna-festivalen (www.trena.net). Jeg kan opplyse om at hele kommunen støtter opp om prosjektet med engasjement og godt humør, og at vi bare har mottatt 75.000 kr av kulturrådets penger. 90% av båtfolket på Træna har forøvrig ekkolodd :), og kommer du som turist tror jeg du skal få deg en tur uansett...

blob blob
mvh
Per Platou

 

Post a Comment

<< Home