ståle sørensen

Er du også liberal?

Wednesday, December 22, 2004

Enda mer forbud?

I den siste tiden har enkelte fra mitt parti vært ute i pressen og snakket varmt om å forby mobilbruk i barnehager.
Jeg vi med dette presisere at jeg overhode ikke støtter et slikt forslag. Forslaget strider med grunnleggende prinsipper i vårt partiprogram som går på at skoler og barnehager selv må kunne få lov til å bestemme mest mulig over sin hverdag og pedagogikk.
At enkelte politikere på denne måten ønsker å detaljkontrollere barnehagene utfra et "føre var" prinsipp synes jeg er alarmerende. Spesiellt når det viser seg at vedtaket ikke er vitennskaplig fundert. Skal politikere bestemme over samfunnet utfra løse rykter eller skal de fundere den på vitenskap?
Jeg beklager enkelte fra mitt eget parti og vil gjerne presisere at et slikt vedtak ikke er en del av Venstres politikk hverken i prinsipprogrammet eller i det lokale prinsipprogrammet.
Når det er sagt så støtter jeg enhver institusjon som vil sette fokus på stråling fra mobiltelefoner -men dette må¨altså komme fra institusjonen selv og ikke politikere.
I kontrast til "mobil i barnehage utsagnet" kommer vår justisminister Odd Einar Dørum ut med løfter om å oppheve løsgjengerparagrafen og støtter at prostitusjon fortsatt skal være lovlig. Det sier seg selv i en slik sammenheng at et forbud mot mobiltelefoner har lite med Venstres sentrale politikk å gjøre

Ståle Sørensen, oppgitt

Labels: ,

2 Comments:

At 6:39 PM, Anonymous Anonymous said...

Bra at du på denne måten setter dette enkelt-utsagnet i media i en kontekst.

Slik jeg ser på det virker også forslaget om forbud mot mobiltelefon-bruk i barnehagen som statlig overformynderi.

Dersom politikere virkelig er bekymret for strålefaren, så er det bare å

1) Kjempe for bedret informasjon til både foreldre og institusjonene. Dette kan ha utslag i forslag til økning i relevante budsjetter, eller at man tar eget initiativ her.

2) Etterlyse mer forskning så man kan få en reell sikkerhet i dette spørsmålet og ikke bare basere seg på teknologi-angst,uansett hvor plausibel denne kan være.

Raymond M. Kristiansen
Bergen Unge Venstre

 
At 12:44 PM, Blogger stale sorensen said...

Det er ikke noe galt med intensjonen i forslaget, problemet er at man finner frem det største verktøyet i verktøykassa som antageligvis gjør mer skade enn noe annet for å løse et "problem" som lett kunne vært løst på den måten du initierer.

 

Post a Comment

<< Home